NANCY
PÔLE LORRAIN DE GESTION
Etude : 1988
Réalisation : 1991
Surface :
Coût :
Maître d'ouvrage : UNIVERSITÉ DE NANCY
Architectes : LAURENT BEAUDOUIN, JEAN-LUC ANDRÉ, CLAUDE PROUVÉ, SYLVAIN GIACOMAZZI, CHRISTINE ROUSSELOT
Architectes assistants : EMMANUELLE BEAUDOUIN, THIERRY MERCIER. PASCALE RICHTER, SYLVIE JODAR, SAMIRA NAJY, YOSHI OKUDA SCULPTEUR

NOMINÉ AU PRIX DE L’EQUERRE D’ARGENT ET AU PRIX EUROPEEN MIES VAN DER ROHE EN 1992

Le pôle lorrain de gestion à Nancy est une école d’ingénieurs qui s’insère dans l’ensemble culturel réalisé par autour de l’ancienne manufacture des tabacs, à proximité de la voie ferrée qui traverse la ville. Un grand socle, utilisant la pierre jaune de la manufacture, trace une horizontale qui relie le nouveau bâtiment à l’existant sur une assise commune qui se prolonge en jardin public. Au long du jardin, une fontaine en longueur borde la rue, sa forme accentue par un effet d’optique la légère pente du terrain. L’eau qui coule à une des extrémités semble s’incliner dans le sens inverse de la pente naturelle. Le bâtiment du pôle de gestion se définit par rapport à ce socle de pierre, tantôt s’en détachant par de grandes baies vitrées, tantôt l’englobant dans une composition de murs opaques. Cette composition qui paraît simple en plan s’enrichit, en coupe, de jeux de niveaux complexes et de percées visuelles, qualifiées par une diffusion nuancée de la lumière naturelle. Le pôle lorrain de gestion répond sur ses quatre faces à des situations urbaines différentes. Une partie, plus basse sur rue, est divisée en volumes de trois niveaux qui répondent au gabarit des habitations. Des arbres les séparent en reproduisant le principe des jardins privés qui rythment la rue. L’autre façade, côté cour, étire au contraire d’une seule pièce ses grands éléments vitrés, accompagnés d’un brise-soleil en verre émaillé blanc. Trois sculptures placées en ligne, par Yoshi Okuda contrebalancent la masse du bâtiment. L’école est elle-même séparée du sol par deux niveaux vitrés qui lui donnent une échelle d’édifice public. La bibliothèque est installée en pont au-dessus de l’entrée qui s’ouvre ensuite sur la double hauteur du hall relié à la cour par de grandes portes coulissantes. Le fond du hall, habillé de marbre blanc, se replie sur l’extérieur accentuant encore cette continuité et créant un volume pivot sur lequel vient s’appuyer le bâtiment. La structure intérieure en béton est apparente. La lumière naturelle balaie les murs Nord en pénétrant par des ouvertures zénithales installées dans le vide entre les structures et le voile suspendu de la façade. Le béton est coulé dans des coffrages de contreplaque souple, pour conserver à la matière, l’impression de liquide de son état d’origine. Dans la circulation centrale, le mouvement de la lumière solaire semble couler jusqu’au rez-de-chaussée. Les salles de cours du pôle de gestion donnent une sensation d’ampleur due à leur gabarit, à la lumière toujours abondante et à la présence en petites touches de matériaux naturels.

Joseph Abram

The project is built at the rear of the Manufacture des Tabacs in Nancy. This large education facility is part of a cultural complex installed in what was formerly a tobacco mill. In order to ensure the link with the old building, the architects defined and overall independent base, and it this that gives the entire scheme its consistency. The base houses the parking areas and will soon be extended in an earth-retaining wall running along the gardens of the old tobacco mill; it also plays counterpoint to the Paris line railway embankment, a major component of the surrounding cityscape. A two-level court opens on the west side onto a wooded hill. Three lined sculptures offset the mass of the building along length of the Manufacture. Elsewhere, it is the reference plane on which the buiding develops its relationship to gravity. The building is separated from the base by two levels of glazing. The height of the windows corresponds to two floor levels to give the structure the scale of a public building. By virtue of its glazing, which constitutes an immaterial envelope, the building either detaches itself in traditional fashion. Their variations correspond to extremely different situations that the building has to contend with on its four faces. The two-strata structure allows articulation to the context. The height of the facade is lower on the road side. The lower stratum adopts the format of the street and is divided into four regular bodies to introduce a rhythm in keeping with the succession of street-front buidings. A series of three gardens and a small square lengthen some private gardens which line the street. The upper stratum, on the courtyard side asserts its lenght and presents a curtain wall stretching to the south like a huge window sheltered by sun-shields. The sun-shields are composed of horizontal strips of enamelled glass; rather than block out the sunlight they break it up and diffuse a rich opalescent light. Above this sculpture in glass runs a minimal entablure: two white strips separated by a long window. Lateral extremities are marked by identical volumes, quarter cylinders, laid out diversely. The one situated by the entrance slips its curved face towards the ground and seems to unite roof (sky) and base (earth). The one situated towards the platform pivots its surface from the courtyard to the street and seems to unite inside and outside. The doors of the hall are of double height so as to create a complete liaison between the interior and the court. A wall robed in marble on both the inside and the outside also reinforces this continuity. These openings afford better control of the building’s outsize lenght and also ensure cohesion between the two strata, and the relationship between the building and its context; the cylinder located towards the platform opens onto a small square; the one on the street side curves inwards towards the entrance. The library is set above the entrance. The west façade faces the court and the wooded hill. The other looks out on a private garden. The interior reveals the same control of large dimensions. The access porch comprises a folded sail, detached from the base. Users pass under the library to reach the hall which communicates with the courtyard by large glazed doors. The building is insulated on the exterior. The interior structure in rough concrete is exposed. Natural light sweeps the north concrete walls thanks to the detachment of the façades from the structures. In the third storey classrooms, cantilevered concrete walls are suspended in relation to the posts, leaving a low window overlooking the street and a high glass canopy. The concrete is worked with supple plywood formworking to conserve the material’s “unset” appearance. The movement of light renforces this effect: a hollow central glass canopy allows light to flow down the length of the main stairway to the ground floor.

Joseph Abram